Ga naar de hoofdinhoud
0

Huurtoeslag gewijzigd in 2026: wat ik heb gecontroleerd voordat ik een aanvraag deed

Housing
Natalia_NLSpanje

Mijn huur ging in juli omhoog, dus ik heb eindelijk uitgezocht of ik recht heb op huurtoeslag. De regels zijn op 1 januari 2026 veranderd, dus veel ouder forumadvies is nu achterhaald. Wat ik op de officiële site vond:

• De harde huurgrens is verdwenen. Vóór 2026 kreeg je helemaal niets als je huur boven de huurgrens lag. Nu kan een hogere huur nog steeds in aanmerking komen — maar de berekening telt alleen huur mee tot €932.93 (onder 21: €498.20). Alles daarboven blijft voor eigen rekening.
  • De jongerengrens is verplaatst van 23 naar 21. Als je 21 of 22 bent, geldt nu de normale maximale grens voor jou.
  • Servicekosten tellen niet meer mee. Alleen de kale huur.
  • Vermogen: op 1 januari 2026 maximaal €38,479 per persoon, €76,958 met een toeslagpartner. Ik ga ervan uit dat spaargeld in het buitenland ook meetelt, maar corrigeer me als iemand het zeker weet.
  • Er is geen enkele inkomensgrens. Het hangt af van je huur, leeftijd en huishouden. Iedereen die op jouw adres staat ingeschreven telt als medebewoner, wat het bedrag kan beïnvloeden.
  • De woning moet zelfstandig zijn: eigen afsluitbare voordeur, eigen keuken, eigen toilet, en sinds maart 2024 ook je eigen douche of bad. Een kamer met een gedeelde keuken komt niet in aanmerking.
  • Je moet op het adres bij de gemeente ingeschreven staan.

Doe vóór het aanvragen de proefberekening via belastingdienst.nl. Tien minuten, en het scheelt later verrassingen.

0
Lena_030Oekraïne

Dit is een handige samenvatting. Ik heb al mijn spaargeld in de testberekening ingevuld, inclusief de kleine rekening die ik nog in het buitenland heb, en heb een screenshot van het resultaat opgeslagen voordat ik een aanvraag indiende.