Ga naar de hoofdinhoud
0

Hoe vind je een huisarts die nieuwe patiënten aanneemt?

Daily life in NL
SaraLeestBrazilië

Ik moet iets bekennen dat een beetje beschamend is: ik woon hier nu bijna twee jaar en ik heb nog steeds geen huisarts. Ik was gezond, ik bleef het uitstellen, en vorige week had ik een flinke oorontsteking en realiseerde ik me dat ik niemand had om te bellen.

Dus nu doe ik het eindelijk goed, en... het is moeilijker dan ik had verwacht? De twee praktijken die het dichtst bij mij in de buurt zijn, zeggen allebei dat ze geen nieuwe patiënten aannemen. Vragen voor mensen die dit hebben meegemaakt:

• Heb je gewoon praktijk na praktijk gebeld, of is er een slimmere manier? Ik las ergens dat je zorgverzekeraar je zou moeten helpen een praktijk te vinden als alles in de buurt vol zit — heeft iemand dat echt geprobeerd?
  • Wat vragen ze als je je inschrijft? BSN en verzekeringspas, of meer?
  • Heb ik gelijk dat het huisartsbezoek zelf niet meetelt voor het eigen risico? Op rijksoverheid.nl staat dat bezoeken aan de huisarts niet onder het eigen risico vallen (€385 dit jaar), maar dingen zoals bloedonderzoeken die de huisarts aanvraagt kunnen nog steeds meetellen. Ik wil gewoon zeker weten dat ik geen onverwachte rekening krijg.

En vertel me alsjeblieft dat ik niet de enige ben die zo lang heeft gewacht.

0
Camila_RdamBrazilië

I called my insurer after five practices said no. They gave me two more practices to try, and the second accepted me. I needed my ID, BSN and insurance details for registration.

0
emre_utrechtTurkije

You are not the only one. I also waited until I was ill. The consultation itself did not use my deductible, but a laboratory test ordered afterward did, so it is good to ask what happens next.