OV-chipkaart of gewoon je bankpas? Een paar dingen die ik heb uitgezocht
Daily life in NLToen ik hierheen verhuisde, negeerde ik het hele OV-chipkaart-onderwerp een maand lang en kocht ik losse tickets. Dure fout. Wat ik uiteindelijk heb uitgezocht, voor het geval het iemand anders dezelfde omweg bespaart:
Je hebt in het begin misschien helemaal geen kaart nodig. Met OVpay check je in en uit met je gewone betaalpas of telefoon — geen registratie, niets bestellen. Zie ovpay.nl. Voor de eerste weken is dit eerlijk gezegd genoeg.
Neem een persoonlijke OV-chipkaart als je pendelt. OVpay werkt nog niet met alle abonnementen en reisproducten, dus kortingsabonnementen gaan nog steeds op de kaart. De persoonlijke kaart kost €7.50, is 5 jaar geldig, en je bestelt hem op ov-chipkaart.nl. Je kunt er abonnementen op laden en automatisch opladen instellen, zodat je niet meer bij automaten hoeft bij te laden.
Check uit. Altijd. Vergeten uit te checken is de klassieke beginnersbelasting. Zoek een mentaal alarm dat voor jou werkt.
Open vraag van mijn kant: voor iemand die misschien twee keer per week met de trein reist buiten de spits, welk NS-kortingabonnement loont eigenlijk echt? De opties op ns.nl lijken op papier allemaal op elkaar, en ik hoor liever echte cijfers van mensen die pendelen dan dat ik ga gokken.