0
Planning en budgetteren van de examens: boekingstermijn, kosten, annuleringsregels
Exams (NT2 & KNM)TomekWrocPolen
Ik doe inburgering vrijwillig (EU-burger), dus ik betaal alles zelf en niemand herinnert me aan deadlines. Dat dwingt je om te plannen. Een paar dingen die ik heb gecontroleerd op de officiële sites tijdens het boeken van mijn eigen examens:
Kosten
- A2-taalexamens en KNM: € 50 per examendeel (inburgeren.nl).
- Staatsexamen NT2 (B1/B2): € 50 per onderdeel, € 200 voor alle vier (duo.nl).
Boeking
- KNM en A2: registreren in Mijn Inburgering met DigiD. NT2: via duo.nl.
- Boek vroeg. DUO waarschuwt dat het meer dan 6 weken kan duren voordat je het examen daadwerkelijk kunt afleggen.
- Annuleringsperiodes zijn niet hetzelfde voor alle examens. A2 en KNM: je kunt tot 1 week voor de examendatum verplaatsen of annuleren en je geld terugkrijgen (inburgeren.nl). Staatsexamen NT2: je moet minstens 4 weken voor het examen annuleren om geld terug te krijgen (duo.nl).
Gratis oefenmateriaal
- inburgeren.nl heeft gratis officiële oefenexamens op A2-niveau: 4 voor lezen, 3 elk voor schrijven, spreken en luisteren, 2 voor KNM. Let op: het oefenexamen spreken werkt niet in Safari.
- Voor B1/B2 zijn er officiële oefenexamens via staatsexamensnt2.nl.
Resultaten
- KNM- en A2-resultaten komen binnen 8 weken, per brief en in Mijn Inburgering.
Houd ook budget over voor een mogelijke herkansing. € 50 per poging loopt snel op als je boekt voordat je er klaar voor bent.