Ga naar de hoofdinhoud
0

Huurtoeslag gewijzigd in 2026: wat ik heb gecontroleerd voordat ik een aanvraag deed

Housing
Natalia_NLSpanje

Mijn huur ging in juli omhoog, dus ik heb eindelijk uitgezocht of ik recht heb op huurtoeslag. De regels zijn op 1 januari 2026 veranderd, dus veel ouder forumadvies is nu achterhaald. Wat ik op de officiële site vond:

• De harde huurgrens is verdwenen. Vóór 2026 kreeg je helemaal niets als je huur boven de huurgrens lag. Nu kan een hogere huur nog steeds in aanmerking komen — maar de berekening telt alleen huur mee tot €932.93 (onder 21: €498.20). Alles daarboven blijft voor eigen rekening.
  • De jongerengrens is verplaatst van 23 naar 21. Als je 21 of 22 bent, geldt nu de normale maximale grens voor jou.
  • Servicekosten tellen niet meer mee. Alleen de kale huur.
  • Vermogen: op 1 januari 2026 maximaal €38,479 per persoon, €76,958 met een toeslagpartner. Ik ga ervan uit dat spaargeld in het buitenland ook meetelt, maar corrigeer me als iemand het zeker weet.
  • Er is geen enkele inkomensgrens. Het hangt af van je huur, leeftijd en huishouden. Iedereen die op jouw adres staat ingeschreven telt als medebewoner, wat het bedrag kan beïnvloeden.
  • De woning moet zelfstandig zijn: eigen afsluitbare voordeur, eigen keuken, eigen toilet, en sinds maart 2024 ook je eigen douche of bad. Een kamer met een gedeelde keuken komt niet in aanmerking.
  • Je moet op het adres bij de gemeente ingeschreven staan.

Doe vóór het aanvragen de proefberekening via belastingdienst.nl. Tien minuten, en het scheelt later verrassingen.

0
Lena_030Oekraïne

This is a useful summary. I entered all of my savings in the test calculation, including the small account I still have abroad, and saved a screenshot of the result before applying.