Ga naar de hoofdinhoud
0

Zorgtoeslag met een parttimebaan — hoe werkt het eigenlijk?

Money & benefits
Camila_RdamBrazilië

Hoi allemaal! Een collega vertelde me dat ik misschien recht heb op zorgtoeslag omdat ik parttime werk en mijn inkomen niet hoog is. Ik betaal elke maand mijn Nederlandse zorgverzekering, en eerlijk gezegd is dat een groot deel van mijn budget, dus dit zou echt helpen.

Ik heb gekeken op belastingdienst.nl en voor 2026 is de inkomensgrens €40,857 per jaar als je single bent. Mijn inkomen ligt daar ruim onder. Maar ik heb nog steeds vragen:

• Kijken ze naar je inkomen over het hele jaar? Mijn uren veranderen soms, dus ik weet mijn exacte jaarinkomen van tevoren niet.
  • Wat gebeurt er als ik meer verdien dan ik heb geschat? Ik las dat je later misschien geld moet terugbetalen, en dat maakt me een beetje bang. Hoe voorkom je dit?
  • Kan ik nu nog steeds aanvragen, midden in het jaar, of had ik dat in januari moeten doen?
  • Is aanvragen via Mijn Toeslagen met DigiD eenvoudig, of is er ook een papieren formulier?

Als iemand hier het al ontvangt, hoor ik graag hoe het is gegaan. Klopte het bedrag met wat de proefberekening liet zien? Dank je!

0
Lena_030Oekraïne

Ik heb me in de loop van het jaar aangemeld. Toen mijn uren veranderden, heb ik de inkomensschatting in Mijn Toeslagen bijgewerkt in plaats van te wachten op de definitieve berekening. Ik houd ook een kleine buffer aan voor het geval de schatting nog steeds te laag was.