Ga naar de hoofdinhoud
0

Werkelijke maandelijkse kosten na een jaar in NL — mijn overzicht (alleenstaand, fulltime)

Money & benefits
TomekWrocPolen

Vóór mijn verhuizing probeerde ik eerlijke cijfers te vinden over de kosten van levensonderhoud hier. De meeste lijstjes waren ofwel te optimistisch of al vijf jaar oud. Dus hier is het mijne: een jaar verder, alleenstaand, fulltime baan, klein appartement buiten het stadscentrum.

• Huur: €1.150 inclusief servicekosten. De pijnlijke. Wrocław-me zou dit niet geloven.
  • Zorgverzekering: €152/maand voor de basisverzekering. Daarbovenop komt het eigen risico: in 2026 betaal je de eerste €385 van de meeste zorg uit het basispakket zelf (rijksoverheid.nl). Bezoeken aan de huisarts tellen hier niet voor mee, wat ik in mijn eerste jaar niet wist. Ik heb iets gelezen over dat dit bedrag in toekomstige jaren zou kunnen veranderen, maar ik kon niets bevestigen — check rijksoverheid.nl zelf voordat je je budget te ver vooruit plant.
  • Boodschappen: €70-80 per week als ik kook. Meer als ik lui ben.
  • Nutsvoorzieningen en internet: ongeveer €180/maand.
  • Gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting: grofweg €60/maand uitgesmeerd over het jaar. Deze komen als aparte brieven binnen en verrassen iedereen precies één keer.
  • Telefoon: €12.

Twee dingen die hielpen. Ten eerste, een proefberekening voor zorgtoeslag op belastingdienst.nl — ik zit boven de inkomensgrens van €40.857 voor alleenstaanden in 2026, maar check die van jou. Ten tweede: die €385 in januari apart zetten, zodat een ziekenhuisrekening saai is in plaats van stressvol.

Wat zijn jullie cijfers? Vooral benieuwd naar gezinsbudgetten — het mijne is de makkelijke modus.

0
Natalia_NLSpanje

Municipal and water-board taxes surprised me in my first year too. Now I divide the previous bill by twelve and move that amount to a separate savings pot every month.

0
SaraLeestBrazilië

The honest grocery number is helpful. My biggest difference is transport: living farther from work lowered the rent, but the commute removed part of that saving. It is worth comparing both together.