Ga naar de hoofdinhoud
0

Oekraïens diploma en IDW-beoordeling — wat was jouw ervaring?

Work & careers
Lena_030Oekraïne

Hoi allemaal! Ik heb een bachelordiploma in economie uit Oekraïne. Hier werk ik parttime in een magazijn, wat voor nu prima is, maar ik wil iets vinden dat beter aansluit bij mijn opleiding. Iedereen zegt tegen mij: laat eerst je diploma beoordelen.

Dus heb ik gekeken op idw.nl (Internationale Diplomawaardering). Voor zover ik begrijp, maak je een account aan op Mijn IDW, upload je je documenten digitaal, en vergelijken zij je studieprogramma met het Nederlandse onderwijssysteem. Op de site staat ook dat als je de brief van DUO over je inburgeringplicht hebt gekregen, je één diplomawaardering gratis kunt aanvragen — maar alleen voordat je je inburgeringsdiploma hebt. Ik heb die brief, dus ik wil nu aanvragen, niet na mijn examens.

Mijn vragen aan mensen die dit al hebben gedaan:

• Hoe lang duurde het in de praktijk? De website waarschuwt dat de verwerkingstijden op dit moment langer zijn.
  • Had je officiële vertalingen van je diploma nodig, of waren scans in het Oekraïens genoeg?
  • Het belangrijkste: hielp de beoordeling echt bij sollicitaties? Keken werkgevers ernaar?

Documenten uit Oekraïne verzamelen is voor mij een beetje stressvol, dus ik wil zeker weten of het de moeite waard is. Dank je wel!

0
TomekWrocPolen

My evaluation did not get me a job by itself, but it made the education line on my Dutch CV much easier for recruiters to understand. I added the Dutch comparison directly after the original degree name.

0
MariaRoRoemenië

I would upload exactly what the portal requests first and wait before paying for extra translations. When something was missing from my application, they sent a specific request instead of rejecting everything.