Werk vinden als EU-migrant: mijn ervaring met uitzendbureaus en contracten
Work & careersKorte write-up, misschien nuttig voor andere EU-mensen hier.
Achtergrond: ik kwam uit Polen voor werk. Als EU-burger kun je in Nederland werken zonder werkvergunning, en je werkgever heeft die ook niet nodig — zie ind.nl. Dat is het makkelijke deel. De rest is gewoon normaal solliciteren.
Wat ik deed:
- Uitzendbureau eerst. De snelste manier om te beginnen met verdienen. Logistiek en productiewerk is overal. Maar lees het contract voordat je tekent en vraag precies hoeveel uur per week gegarandeerd zijn. Als het antwoord vaag is, dan is dat je antwoord.
- Controleer elke loonstrook. Uren, overuren, vakantiegeld. Fouten gebeuren, en niemand lost ze op tenzij je het vraagt.
- werk.nl. De site van UWV. Je kunt er je cv neerzetten en meldingen instellen voor vacatures. Niet glamoureus, maar gratis en officieel.
- Nederlands. Mijn magazijn draaide op Pools en Engels. Toch ben ik met lessen begonnen (vrijwillige inburgering — als EU-burger ben ik niet verplicht). Elk gesprek daarna ging beter. Correlatie is geen causaliteit, maar ik weet wat ik denk.
Na ongeveer een jaar uitzendwerk kreeg ik een direct contract. Niets dramatisch. Gewoon volhouden.
Vraag aan anderen: is iemand van uitzendwerk naar een kantoorbaan hier gegaan? Hoe heb je het gat tussen "wat ik in Polen deed" en "wat uitzendbureaus mij hier gaven" op je cv gepresenteerd?