Ga naar de hoofdinhoud
0

Nederlands leren op je werk: kleine dingen die helpen

Work & careers
ahmed_dhMarokko

Ik werk in Den Haag. Op mijn werk spreken veel mensen Engels. Dat is makkelijk, maar zo leer je geen Nederlands. Dit heeft mij geholpen:

• Zeg het tegen je collega's. Ik zei: praat Nederlands met mij, ook als het langzaam gaat. De meeste collega's vinden dat leuk. Ze helpen graag.
  • Gebruik de pauze. Lunch is een gratis les. Luister eerst. Praat daarna mee. Kleine zinnen zijn genoeg.
  • Leer de woorden van jouw werk. Elke week tien woorden. Machines, formulieren, veiligheid. Die woorden hoor je elke dag, dus je onthoudt ze snel.
  • Fouten zijn oké. Ik zei een jaar lang "de meisje". Niemand lachte. Een collega zei: het is "het meisje". Nu weet ik het.
  • Vraag om herhaling. "Kunt u dat nog een keer zeggen, maar langzamer?" Deze zin gebruik ik nog steeds. Hij werkt altijd.

Extra tip: kijk of er een taalcafé is in de bibliotheek bij jou in de buurt. Gratis oefenen, geen druk.

Voor mijn examens heb ik veel op mijn werk geleerd. Meer dan uit boeken, denk ik. Wat helpt jullie op het werk? Ik ben benieuwd.

0
emre_utrechtTurkije

Goede tips. Ik maakte foto's van labels en formulieren op mijn werk en zocht thuis de woorden op. Daardoor herkende ik ze de volgende dag meteen. Natuurlijk eerst vragen of je foto's mag maken.